Nieuwe functie Annuleren voor onbetaalde objecten

Wat u moet weten

Vanaf begin april 2021 introduceren we geleidelijk verbeteringen aan ons proces voor onbetaalde objecten. Verkopers hoeven niet langer een claim voor een onbetaald object in te dienen tegen kopers, of hen een betalingsherinnering te sturen. In plaats daarvan kunt u de bestelling na 5 kalenderdagen handmatig of automatisch annuleren. Na het annuleren wordt het object automatisch opnieuw aangeboden en kunnen de van toepassing zijnde kosten aan de verkoper worden geretourneerd.

Wat is er nieuw?

Om de annulering van onbetaalde objecten te versnellen, worden verkopers niet meer gevraagd om een claim voor onbetaalde objecten in te dienen.

We sturen proactief herinneringen naar kopers om hen te vragen te betalen. Na 5 kalenderdagen kunnen verkopers de transactie annuleren met de reden De koper heeft niet betaald in de Verkopershub.

De bestelling kan in de volgende situatie na 5 dagen door de verkoper worden geannuleerd:

  • De koper heeft zich verbonden om het object te kopen.
  • De koper won een veiling.
  • De koper heeft uw bod geaccepteerd.
  • U heeft het beste bod van de koper geaccepteerd.

Andere functies:

  • Elke annulering met als reden ‘De koper heeft niet betaald’ wordt in het systeem geregistreerd voor die koper. We blokkeren de mogelijkheid voor die koper om feedback achter te laten. Als er al feedback is achtergelaten, verwijderen we deze. 
  • U kunt aankopen van kopers met meer dan twee onbetaalde annuleringen blijven tegenhouden met behulp van uw voorkeuren voor kopersbeheer.
  • U kunt automatische annuleringen instellen voor wanbetalingen door uw voorkeuren te wijzigen in uw Voorkeuren voor objecten die nog niet betaald zijn
  • Kopers met buitensporig veel annuleringen met de reden ‘De koper heeft niet betaald’ kunnen worden geschorst vanwege misleidende kooppraktijken.   

Hoe werkt het?

Als u probeert om een claim in te dienen voor een onbetaald object nadat deze functie beschikbaar is, wordt u doorgeleid naar de Verkopershub > Bestellingen > Nog niet betaald. Hier kunt u de transactie annuleren. U kunt een transactie direct annuleren door ‘De koper heeft nog niet betaald’ in de Verkopershub.

Wat moet ik doen?

U hoeft zelf geen actie te ondernemen. We herinneren kopers eraan te betalen. Als ze dit niet doen, kunt u de bestelling zelf annuleren in de Verkopershub of Mijn eBay. We raden verkopers aan om automatische annuleringen in te stellen via Voorkeuren voor objecten die nog niet betaald zijn.

Veelgestelde vragen

   

Hoe lang heb ik de tijd om een transactie te annuleren als de koper nog niet heeft betaald?

U kunt een transactie annuleren tot 30 dagen nadat de koper heeft toegezegd te kopen.

Worden mijn kosten verrekend als ik de betaling annuleer omdat de koper niet heeft betaald?

Toepasselijke kosten kunnen verrekend worden als u de bestelling annuleert omdat de koper niet heeft betaald.

Kan ik een object opnieuw aanbieden nadat de transactie is geannuleerd?

Ja, u kunt het object na de annulering opnieuw aanbieden. In sommige gevallen kan eBay het object automatisch opnieuw aanbieden.

Kan ik gebruikmaken van Assistent voor onbetaalde objecten?

Via Voorkeuren voor objecten die nog niet betaald zijn kunt u aankopen automatisch laten annuleren als een koper niet heeft betaald. De benaming hiervan was voorheen Assistent voor onbetaalde objecten.

Kan ik onbetaalde objecten handmatig afhandelen?

Als u onbetaalde objecten handmatig wilt afhandelen, kunt u dit doen door op elk moment uw Voorkeuren voor objecten die nog niet betaald zijn aan te passen. U kunt onbetaalde objecten op kopersniveau beheren door kopersvoorkeuren te blokkeren.