Internationale retourzendingen

Internationaal retourneren

Wanneer u internationaal verkoopt, is het belangrijk te zorgen dat u zich houdt aan alle wetten voor internationaal verkopen, inclusief vereisten voor retourzendingen.

 

Volgens de EU-richtlijn Consumentenrechten kunnen consumenten (kopers) binnen een bepaalde periode ('afkoelperiode') zonder sanctie en zonder opgaaf van redenen afzien van de meeste transacties op afstand met zakelijke verkopers.

Zorg dat u het volgende in uw retourbeleid opneemt:

  • De tijd die een koper heeft om u te informeren dat hij of zij de transactie wil annuleren.

  • Hoe de terugbetaling wordt verricht.

  • Wie de kosten voor retourzending betaalt


Bovendien:


  • De koper heeft recht op een terugbetaling, reparatie of vervanging als een object niet aan bepaalde criteria voldoet.

  • U bent waarschijnlijk verplicht objecten terug te betalen of te vervangen die in de post zoek of beschadigd zijn geraakt.


We raden u aan juridisch advies in te winnen als u niet zeker weet hoe u voor een land een acceptabel retourbeleid opstelt.

 
Opmerking: als je koper met PayPal heeft betaald, worden alle terugbetalingen, inclusief valutaomrekeningen, verwerkt in overeenstemming met de gebruikersovereenkomst van PayPal.

Overzicht van vereisten voor retourzendingen


Land

Vereisten voor retourzendingen

Oostenrijk

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

  • De verkoper betaalt verzendkosten tenzij anders vermeld in de aanbieding.

Australië

  • U moet zich houden aan het Australisch consumentenrecht.

  • U bent verplicht een vervanging of terugbetaling aan te bieden als er sprake is van een groot defect en ter compensatie van andere redelijkerwijs voorzienbare verliezen of schade.

  • U bent verplicht goederen te repareren of te vervangen als ze niet van acceptabele kwaliteit zijn.

 

België

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

  • De verkoper betaalt verzendkosten als het object defect is of niet voldoet aan de beschrijving.

  • Anders betaalt de verkoper verzendkosten tenzij anders vermeld in de aanbieding.

Frankrijk

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

  • De koper betaalt verzendkosten.

Duitsland

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

  • De verkoper betaalt verzendkosten als het object defect is of niet voldoet aan de beschrijving.

  • De koper betaalt mogelijk verzendkosten als de verkoper hem of haar daarover heeft geïnformeerd.

  • Verkopers moeten een door de wetgever verschafte sjabloon gebruiken om te zorgen dat hun retourbeleid voldoet aan de Richtlijn Consumentenrechten.

Ierland

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

  • De koper betaalt verzendkosten.

Nederland

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

UK

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

  • De verkoper betaalt verzendkosten tenzij anders vermeld in de aanbieding.

Spanje

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

Zwitserland

  • U bent niet wettelijk verplicht retourzendingen te accepteren. We bevelen u aan het wel te doen om een uitstekende ervaring te bieden voor kopers.

Verenigde Staten

  • U bent niet wettelijk verplicht retourzendingen te accepteren. We bevelen u aan het wel te doen om een uitstekende ervaring te bieden voor kopers.

 

 

U bent niet verplicht een retourbeleid op te stellen voor op maat gemaakte producten, levensmiddelen en beperkt houdbare goederen. U hoeft ook geen opties voor retourbeleid in te stellen voor objecten die worden aangeboden in de rubrieken Onroerend goed, Tickets en reizen en Bedrijf, kantoor en industrie op de respectievelijke lokale sites.


Internationale kopers- en verkopersbescherming

Naast lokale wetgeving en richtlijnen met betrekking tot retourzendingen kunnen uw kopers en uzelf, wanneer u internationaal verkoopt, ook worden beschermd door een van onze programma's, afhankelijk van de site waar de transactie heeft plaatsgevonden.

 

Zelfs wanneer u verkoopt in landen waar u niet wettelijk verplicht bent retourzendingen aan te bieden, kan de koper, als hij of zij het object niet ontvangt of het object defect is, recht hebben op een terugbetaling door een geschil te openen in Transactieproblemen oplossen van het land waar het object is verkocht.

 

Als u bijvoorbeeld een in België woonachtige verkoper bent die objecten aanbiedt op eBay.fr (Frankrijk), worden uw kopers beschermd door de Geld-terug-garantie van eBay in Frankrijk.

Kopersbescherming per land

Transactieproblemen oplossen per land

Verkopersbescherming per land

Canada (Engels/Frans) | Duitsland | Verenigde StatenVerenigd Koninkrijk

Op onze overige internationale sites kunnen de programma's enigszins verschillen